Mantelzorg header v3

Werk

Bewustwordingscampagne voor alle mantelzorgers

Gemeente Hilversum, Wijdemeren en Gooise Meren

In Nederland zijn er zo’n vijfmiljoen mantelzorgers. Maar lang niet al deze mensen zijn zich daarvan bewust. Ze denken dat het alleen iets voor ouderen is, bijvoorbeeld. Terwijl een kwart van de mantelzorgers jonger is dan 24 jaar! Of mensen vinden het zó vanzelfsprekend dat ze voor hun zieke familielid zorgen, dat ze er niet bij stilstaan dat er een woord is voor wat ze doen.

Bewustwordingscampagne

Er is hulp en ondersteuning voor mantelzorgers. Om ze even een adempauze te geven, of een luisterend oor om hun hart te luchten. Ook komen ze in aanmerking voor speciale regelingen, zoals toeslagen of uitkeringen. Maar als je niet weet dat je mantelzorger bent, weet je óók niet dat er van alles mogelijk is. Daar moet verandering in komen, vonden de gemeente Hilversum, Wijdemeren en Gooise Meren. Daarom hebben deze gemeentes de handen ineengeslagen voor een bewustwordingscampagne over mantelzorg.

Mantelzorg esh borden 1

Een herkenbaar verhaal voor iedereen

De gemeentes wilden alle mantelzorgers bereiken. Maar mantelzorgers zijn een brede doelgroep. Ze zijn van alle leeftijden en bevinden zich in alle lagen van de bevolking. Daarom hebben we gekozen voor illustraties, en niet voor fotografie. Zo kan iedereen zich herkennen in de communicatie en voelt niemand zich uitgesloten. Ook schetsten we allerlei verschillende situaties, die allemaal een kant van het begrip mantelzorg laten zien. Je bent mantelzorger als je een zoon hebt met autisme, je er altijd bent voor je partner met dementie of thuis veel moet meehelpen omdat je broertje een handicap heeft.

Mantelzorg illustraties v2

Overal zichtbaar

Blik ontwikkelde de campagne en gaf deze vorm. In creatieve sessies kwamen we samen met betrokkenen tot de kern. Waar gaat het écht om? Deze woorden en beelden vormden samen de basis van de campagne. We ontwikkelden de strategie om zoveel mogelijk mantelzorgers te bereiken én te raken. Dat vertaalden we in flyers, posters en social media posts. We animeerden een narrow-casting, interviewden drie mantelzorgers voor een advertentie in de krant en ontwierpen de bedrukking voor op stadsbussen. Zo was de campagne overal in de gemeentes zichtbaar. Zodat iedereen weet: hé, dit gaat ook over mij! En er is een website met info en hulp, dus ik sta er niet alleen voor.

Mantelzorg communicatie middelen 2
Mantelzorg bus 3