Wat betekent samenwerken in een nieuwe structuur voor medewerkers?

Blik ontwikkelt samen met hen een online oplossing

De medewerkers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaan op een nieuwe manier met elkaar samenwerken: in een honingraatstructuur. Dat is wennen. Wat hoe en waar vinden meer dan 1300 mensen elkaar, die verspreid over Nederland werken en verdeeld zijn over 4 portefeuilles, in 27 afdelingen en 200 teams? Blik ontwikkelde een digitaal platform dat medewerkers ondersteunt om inhoudelijke verbindingen te maken.

In de honingraatstructuur werken de medewerkers van de ILT op allerlei manieren samen aan projecten en programma’s, binnen teams en afdelingen. Wat deze nieuwe visie op samenwerken precies betekende voor het werk van de ILT’ers, was niet voor iedereen duidelijk. Hoe maak je de nieuwe samenwerking inzichtelijk, voor zowel de medewerkers die er al langer werken als voor de vele nieuwe? Hoe kun je medewerkers laten zien waar ze inhoudelijke raakvlakken hebben en hoe daag je hen uit om contact met elkaar te maken?

ILT case 1
ILT case 2
ILT case 3
ILT case 4

Kennis en expertise verbinden

Samen hebben de 1300 medewerkers van ILT enorm veel kennis en inhoudelijke expertise. Maar in een organisatie is het niet gemakkelijk om contact te maken met die ene collega die je echt verder kan helpen. Nieuwe medewerkers weten niet waar ze moeten beginnen. En ILT’ers die er al langer werken, vertrouwen op hun eigen kennis en op die van directe collega’s. Dat moet beter kunnen!

Van offline naar online

Voor de jaarlijkse ILT-dag in juni 2020 had Blik allerlei interventies ontwikkeld om medewerkers met elkaar in contact te brengen. Maar toen veranderde het coronavirus onze hele wereld. Gelukkig kan volgens Blik alles. Altijd. Dus stelden we het plan bij. Want contact en verbindingen maken kan natuurlijk ook online! Met een pilotgroep van 8 ILT-medewerkers zijn we aan de slag gegaan. Hoe is de ILT georganiseerd? Welke vragen heb je dagelijks in je werk? Wat wil je weten van collega’s? In 9 online sessies in Miro en Webex kwamen we samen steeds dichter bij het antwoord op de vraag wat ILT nodig heeft om medewerkers met elkaar te verbinden: een online platform waar je elkaar kunt leren kennen.

ILT case 5
ILT case 6
ILT case 7

Het honingraatplatform

Op het honingraatplatform komt de organisatie tot leven. Medewerkers maken een profiel aan om te laten zien wie ze zijn en wat ze doen. Ze delen hun expertise en inhoudelijke taakgebieden. Ze vertellen waarvoor collega’s bij hen terecht kunnen en naar wie zij zelf op zoek zijn. In verschillende offline workshops met collega’s krijgen medewerkers nog beter zicht op hun kwaliteiten en vullen ze hun profiel aan. De facilitator van deze workshop is een collega die al langer bij het platform betrokken is. Zo maken medewerkers ook meteen nieuwe contacten binnen de organisatie. Met allerlei online of offline activiteiten laten teams aan elkaar zien waar zij zich mee bezig houden. Zo maken ze samen de onderlinge samenhang en raakvlakken binnen de ILT zichtbaar. Door het online honingraatplatform is de samenwerking inzichtelijk. En bovenal: er is contact tussen collega’s die elkaar anders nooit tegengekomen waren.

ILT platform

Samen is het toverwoord

Aan het begin van het project was de vraag helder: hoe zorg je ervoor dat collega’s in een organisatie contact met elkaar maken? Het antwoord op die vraag ontstond gaandeweg, in een wereld die op z’n kop stond. Er is niet slechts één oplossing mogelijk. Blik kan altijd tot een middel komen dat perfect past bij de organisatie en vraag. Dat lukt door medewerkers te betrekken en intensief samen te werken. Zo ontstaat er een oplossing die klopt.

ILT case 10

Met een pilotgroep van medewerkers uit je eigen organisatie maak je pas echt impact!

Wil jij weten hoe we dat doen?

Mail Hanneke