Vrijwillgers campagne header

Werk

Campagne zet vrijwilligerswerk (weer) op de kaart

Gemeente Hilversum

Koffie schenken in de sportkantine, verblijven schoonmaken in het dierenasiel, verslagen schrijven voor de regionale archeologievereniging of wandelen met de oudere buurvrouw. Vrijwilligerswerk is er in allerlei soorten en maten. Soms onzichtbaar, altijd onmisbaar. Toch is het aantal vrijwilligers in Nederland de afgelopen jaren flink gedaald: van meer dan de helft van de Nederlanders in 2012, tot vier op de tien mensen in 2022.

Ook in de gemeente Hilversum was die daling te voelen. Vrijwilligersorganisaties daar worstelden met een tekort aan mensen. Samen met die organisaties zocht de gemeente naar een oplossing. Want hoe maak je vrijwilligerswerk (weer) interessant en aantrekkelijk? Via welke wegen bereik je de juiste mensen, en wie zijn dat eigenlijk? Voor Hilversum ontwikkelen we een campagne om vrijwilligerswerk nieuw leven in te blazen.

Hilversum vrijwilligers esh borden 1 2

Het hele verhaal

De campagne laat zien dat vrijwilligerswerk er voor iedereen is. Jong of oud, veel of weinig tijd, intro- of extravert. Ook willen we vertellen hoeveel geluk en voldoening vrijwilligers halen uit het belangrijke werk dat ze doen. En dat verhaal kan natuurlijk het beste verteld worden door de vrijwilligers zelf. Daarom gingen we op zoek naar duo’s in Hilversum die daarover wilden vertellen. Want pas wanneer de beleving van de vrijwilliger en degene die wordt geholpen samenkomen, is het hele plaatje zichtbaar

Hilversum vrijwilligers esh borden 2

Samen maken

In alles wat we bij Blik doen, is co-creatie het sleutelwoord. Niet voor, maar samen met. Het proces als onderdeel van het eindresultaat. Door de vrijwilligersduo’s zelf te betrekken en hun verhaal te laten vertellen, maken we de doelgroep deel van de campagne.

De duo’s werden door onze tekstschrijvers geïnterviewd. Aan hen vertelden zij over hun band. Over wat vrijwilligerswerk hen beiden heeft gebracht. We hoorden hoe ze elkaar leerden kennen, waar ze het over hebben als ze samen een kopje koffie drinken, hoeveel ze elkaar waarderen. Zo ontstonden er vijf portretten, vijf verhalen, die we in deze campagne kunnen vertellen.

Hilversum vrijwilliger duos Hilversum vrijwilliger gooi en eembode 2

Van website tot video

Dat vertellen doen we op verschillende manieren. Om zoveel mogelijk Hilversummers kennis te laten maken met de vrijwilligers, ontwikkelen we meerdere versies: het ‘hele’ verhaal, een korte versie van het verhaal en de kern van het verhaal in één zin. Die zinnen kom je in heel Hilversum tegen: in bushokjes, langs de weg of op het station.

Het hele verhaal wordt uit zo’n zin niet meteen duidelijk. Wel is het duidelijk dat er een overkoepelend thema is: iets voor een ander doen. Van boodschappen doen tot helpen met huiswerk of samen een wandeling maken. Het benadrukt dat vrijwilligerswerk klein kan zijn, niet veel tijd hoeft te kosten en dat iedereen iemand kan helpen. Op andere plekken vertellen we een wat groter deel van het verhaal. We combineren deze met foto’s van de duo’s, om de mensen achter de verhalen een gezicht te geven. In deze variant vertellen we kort over de situatie van de duo’s, gevolgd door een quote waarin de vrijwilliger vertelt hoeveel het werk voor diegene betekent. Om te laten zien dat vrijwilligerswerk loont.

De volledige verhalen van de vrijwilligersduo’s verzamelen we op een speciale website. Een online omgeving, die draait om vrijwilligerswerk in Hilversum. Via QR-codes op de borden, onder de korte verhalen en in krantadvertenties kunnen geïnteresseerden alle verhalen lezen. Op de website staat ook een quiz, waarmee mensen kunnen ontdekken welk type vrijwilliger zij zijn.

Hilversum vrijwilliger website verhaal Hilversum vrijwilliger online quiz v3

Voor de Nationale dag van de Vrijwilliger maken we een video van de duo’s waarin zij elkaar - en alle vrijwilligers in Hilversum – bedanken. Deze video wordt vertoond op De Sterren van Hilversum: een gala speciaal voor alle Hilversummers die vrijwilligerswerk doen.

Het resultaat

De optelsom van al deze middelen is een bewustwordingscampagne met eerlijke en mooie, maar vooral echte verhalen. Ze laten zien wat vrijwilligerswerk mensen brengt, geven een gezicht aan vrijwilligersduo’s, maken iets doen voor een ander weer concreet. De campagne zet aan tot denken en plant een zaadje. Het geeft Hilversummers een opstapje, zodat zij kunnen ontdekken of en hoe vrijwilligerswerk bij ze past. Want vrijwilligerswerk is er voor iedereen. Of, in de woorden van de campagne: "Omdat je het gezellig vindt. Omdat je ziet dat het nodig is. Er is altijd wel een reden om iets voor een ander te doen.”

Hilversum vrijwilliger social media 2

Klaar om bewustwording te creëren?

Samen ontwikkelen wij impactvolle campagnes.