Verandercommunicatie bij jouw nieuwe visie

Van strategie tot design

Organisaties willen zich blijven ontwikkelen, blijven veranderen. Niet ooit, maar nu. Of het nou gaat om een nieuwe koers of een andere manier van werken; door in beweging te blijven, ben je klaar voor de toekomst. Met verandercommunicatie deel je dit met de rest van de organisatie. Zo voelt iedereen zich onderdeel van de verandering.

Wat is verandercommunicatie?

Het bestuur bepaalt een nieuwe strategie. Er zijn plannen en doelen opgesteld en een nieuwe koers is bepaald. De volgende stap is logisch: de verandering moet door de hele organisatie heen gaan werken. Wij maken alle medewerkers deel van het proces, zodat iedereen weet: dit gaat over mij, hier hoor ik bij! Voor ons is dát verandercommunicatie. Het is verbinden. Mensen deel maken van het verhaal, om het vervolgens samen te vertellen.

Altijd in co-creatie

Communicatie over verandering betekent communiceren over iets dat er nog niet is. Daar heb je pakkende beelden en passende taal voor nodig. Want alleen dan gaat het leven, en kunnen teams er met elkaar over praten. We organiseren creatieve bijeenkomsten om op te halen welke beelden en woorden mensen er zelf aan geven. En precies dat gebruiken we in onze communicatiestrategie. Zo spreken we meteen de taal van de doelgroep.

Het ontwikkelen van communicatie en het bedenken van interventies doen wij nooit alleen. We doen het altijd samen, van bestuur tot beleid en van HR tot communicatie. Ieder heeft een eigen perspectief op de beoogde verandering. Daarnaast willen we dat ons verhaal altijd goed is afgestemd op de andere interne communicatie.

Een brochure, door Blik ontwikkeld. Op de voorkant staat: "De wereld verandert, wij bewegen mee."
Het verhaal over de nieuwe visie in een duidelijke, compacte brochure.
Een gespreksspel, bestaande uit kaartjes met gespreksstarters
Met een gespreksspel geven medewerkers de nieuwe visie vorm.

Een interventie, artikel of onderzoek?

Op het moment dat wij de organisatie binnenkomen, is de eerste interventie al gestart. In gesprekken horen medewerkers van elkaar hoe zij de verandering voor zich zien. De inhoud van deze gesprekken levert ons input voor de uiteindelijke campagne.

Ook kunnen we van deze gesprekken een artikel maken, bijvoorbeeld voor op intranet, dat veel mensen in de organisatie tegelijkertijd bereikt. We koppelen dit alles terug naar het bestuur, dat hierdoor meteen weet wat de stemming is en hoe mensen tegen de verandering aankijken.

Het voeren van deze gesprekken dient zo veel doelen. Het is een eerste interventie, het levert een mooi artikel voor intranet op, én het is een onderzoek naar de campagne over de verandering. Zo slaan we drie vliegen in één klap!

Gespreksstarters

Meestal is de visie helder. Maar wat betekent het precies voor de werkzaamheden van de medewerkers? In het beantwoorden van die vraag, speelt het gesprek wéér een cruciale rol. Wij ontwikkelen middelen en interventies, die teams met elkaar in gesprek laat gaan; zogenaamde gespreksstarters. Daar hebben we veel vormen voor. Van een korte, prikkelende animatie, tot een beeldende praatplaat of een gespreksspel; het is slechts een greep uit onze middelen.

Online banners, ontwikkeld door blik. Op de banner staat: 'goede zorg begint bij jou'
Banners op intranet zetten medewerkers aan: wat is jouw rol?
Jet is een geanimeerd personage, hier weergegeven op een tablet
Organisatieverandering roept vragen op. Personage Jet heeft overal antwoord op.

Change story

Een ‘change story’ is een compacte visual, of korte animatie die het verhaal van jouw verandering samenvat. Waar kom je vandaan? Wat komt er op je af, en wat ga je anders doen? En, het belangrijkste: wat betekent dat voor alle medewerkers, en hun werk? De change story is makkelijk met iedereen te delen, of te gebruiken in een presentatie of vergadering. Zo creëer je een gemeenschappelijk doel. Want een goed, herkenbaar verhaal zorgt ervoor dat medewerkers zich willen inzetten.

Betrekken van koplopers

De verandering is altijd al ergens in de organisatie op gang. Een team heeft al een oplossing gevonden voor een probleem waarvan een ander team het bestaan nog niet eens kent. Hoe pakken zij het aan en wat kunnen collega’s daarvan leren? We organiseren bijvoorbeeld een reeks webinars waarin koplopers hun ervaringen delen. Zo zien andere medewerkers in: ‘ah, zo kan het dus ook! Zo kan ík het ook.’

Een animatie legt het verhaal van de verandering uit.

Op zoek naar een ontwerpbureau voor verandercommunicatie?

We helpen je graag!