Universiteit Utrecht duurzaam reizen header

Project

Hoe stimuleer je duurzaam reisgedrag?

Universiteit Utrecht

Verduurzaming speelt in veel organisaties een steeds grotere rol. Duurzaamheidsambities worden opgesteld, er moeten klimaatdoelen worden gehaald. Hoe enthousiasmeer en stimuleer je medewerkers mee te doen? Blik ontwikkelt graag communicatie die mensen in beweging brengt. We maken voor de Universiteit Utrecht (UU) een campagne die duurzaam reisgedrag stimuleert en communiceert over de impact van reizen met het vliegtuig versus de trein.

Universiteit Utrecht verduurzaam je reisgedrag

Communicatie over klimaatdoelen

Reizen naar het buitenland door universiteitsmedewerkers, bijvoorbeeld naar een congres of conferentie, zorgt voor veel CO2-uitstoot. Susanne Nijssen, projectmanager Duurzaamheid bij UU: ‘Universiteit Utrecht streeft ernaar in 2030 klimaatneutraal te zijn.’ Eind 2023 wil de universiteit 50% minder CO2-uitstoot ten opzichte van 2019. Nu is het zaak om hierover te communiceren, om aan te zetten tot verandering in reisgedrag.

Wat vindt de doelgroep ervan?

Blik begint bij het begin: wat weten medewerkers van de universiteit al over duurzaamheid bij UU? In een workshop halen we samen met medewerkers van verschillende faculteiten input op voor de tone of voice en argumenten die effectieve communicatie opleveren. Leeft het thema al? Wat is er nodig om in beweging te komen? Met medewerkers van het project Duurzaamheid bij UU werken we de doelgroep uit in persona’s en halen we de klantreis op. Op welke momenten beslist wie of wat voor het wel of niet pakken van de trein? De ene medewerker heeft eigen gewoontes en regelt de reis vanuit gemak, de andere medewerker wil wel duurzaam reizen, maar weet niet hoe. Inzicht in dit proces maakt helder welke informatie we met wie moeten delen, en wanneer.

Sessie wat is duurzaam reizen voor mij 3

Wat blijkt? Medewerkers vinden het thema belangrijk en willen duurzaam reizen. Maar ze missen een herinnering aan de doelen en willen tools om de trein te nemen. En het moet niet alleen op het bord van de medewerker liggen. De organisatie moet ermee aan de slag gaan en beleid maken. De communicatie moet motiveren, met een focus op wat wel kan (gemakkelijker de trein nemen), in plaats van niet mag (in het vliegtuig stappen). De campagne moet overbrengen: we zijn ermee bezig, en we zijn onderweg. Right on track!

Stimuleren doen we zó

Blik stelt de communicatiestrategie op, die bestaat uit vier onderdelen. We realiseren inhoud én vorm.

1. Deel feiten en cijfers
Concrete communicatie op basis van feiten en cijfers overtuigt de doelgroep, want dit zit in het DNA van de universiteit en haar medewerkers. Dit stellen we centraal in de communicatie.

2. Houd op de hoogte
Medewerkers willen serieus worden genomen. Dus niet eens in de zoveel jaar ambities inzien, maar op regelmatige basis op hoogte worden gehouden van de status de van ambities. Met updates maken we dit inzichtelijk: hoeveel CO2-uitstoot is er al bespaard? Het maakt helder dat de organisatie en medewerkers het samen doen.

poster Universiteit Utrecht Campagne rightontrack

3. Maak makkelijk
Het is (meestal) makkelijker om het vliegtuig te pakken dan om de trein te nemen. Medewerkers vinden duurzaam reizen een belangrijk thema, maar vragen om een zetje om het te gaan doen. Hoe maken we het zo eenvoudig mogelijk?

We ontwikkelen tools, die op een campagnewebsite op één centrale plek te vinden zijn. Hier staat alles wat iemand zoekt, nodig heeft en motiveert om duurzaam te reizen. Een FAQ geeft antwoord op vragen, zoals: voor wie geldt het reisbeleid en kan ik meerkosten declareren? Een online treincheck laat per bestemming reistijd en verschil in CO2-uitstoot tussen een reis met het vliegtuig en de trein zien.

mobiele site Universiteit Utrecht rightontrack

4. Blijf herinneren
We kiezen naast de complete website voor een grote hoeveelheid middelen die medewerkers binnen verschillende faculteiten aan de campagne herinneren. Bij het koffiezetapparaat, maar ook in de mailbox: we prikkelen met posters, narrowcasting op schermen en visuals in faculteitsmailingen. De ene keer delen we een feit, de andere keer een statusupdate. Er komen ook reisverhalen en selfies voorbij van medewerkers die al duurzaam reizen. Zo noemt iemand: ‘Van deur tot deur nauwelijks langer onderweg dan met het vliegtuig.’

Hoe breng je mensen in beweging?

Hanneke legt uit welke communicatiemiddelen ze inzet