Jeroen Ggz007 2

Project

Campagne Samen werken aan gezondheid

GGz Centraal

Als gezondheidspsycholoog is Jeroen Deenik werkzaam bij GGz Centraal en promoveert hij op het onderwerp ‘samen werken aan gezondheid’. Jeroen onderzoekt welk effect het heeft als zorgverleners samen werken aan de gezondheid en leefstijl van mensen met een ernstige psychiatrische aandoening. Zijn doel is om iets te betekenen voor de praktijk, waarmee hij een verandering in gang kan zetten.

Ggz Boek
Ggz Stickers
Ggz Poster1
Ggz flyer 23
Ggz animatie 23

Effect heeft het, en hoe?!

De conclusie van het onderzoek is duidelijk. Samen werken aan een vaste dagindeling, voeding en beweging levert de patiënt zichtbaar meer kwaliteit van leven op.

Jeroen weet dat de uitkomsten belangrijk zijn voor de praktijk en wil de resultaten van zijn onderzoek aan een breed publiek laten zien. De vraag waarmee Jeroen bij Blik kwam: hoe geef je de onderzoeksresultaten simpel weer, zodat de mensen die ermee te maken hebben weten wat zij moeten doen of laten? Welk materiaal is nodig waarmee afdelingen, medewerkers en patiënten aan de slag kunnen?

Infographic

Het proefschrift van 217 pagina’s dik is omgetoverd tot één heldere infographic die meteen duidelijk maakt waar het over onderzoek over gaat en waar de sleutel ligt. De stijl wordt doorvertaald naar de omslag van Jeroens proefschrift, een powerpoint template voor presentaties op symposia en congressen en diverse andere communicatiemiddelen die op de werkvloer het verhaal moeten laten landen. Zoals stickers en zelfs een frisbee.


“Als onderzoeker wil ik de resultaten zo begrijpelijk mogelijk teruggeven aan de praktijk.”

Ggz Centraal Utrecht Jeroen Deenik Samen Werken Aan Gezondheid Thinking Inside The Box Portret Jeroen Ggz007
Ggz Samen Werken Aan Gezondheid Blik Grafisch Ontwerp Utrecht

Geanimeerd onderzoek

De infographic vormt de basis voor een animatie. In de animatie komen de hoofdrolspelers in Jeroen’s onderzoek, zorgprofessionals en cliënten, tot leven. Je ziet hoe samen werken aan gezondheid in de praktijk werkt en wat het positieve resultaat ervan is.

Wetenschap komt tot leven

De inhoud van een klinisch relevant onderzoek wordt begrijpelijk gemaakt voor een breed publiek. Beleidsmakers, zorgprofessionals, familie van cliënten, cliëntenraden en andere instellingen buiten de GGZ. De animatie kan eenvoudig gedeeld worden, bijvoorbeeld op social media. Daarnaast zijn de grote wetenschappelijke tijdschriften erbij gebaat om een onderwerp audiovisueel uit te leggen.

Eet jij weleens een appel?

Jeroen is zelf geen behandelend arts, maar bij GGz centraal staat zijn deur altijd open. Cliënten lopen binnen en zien stickers met een appel op zijn bureau liggen. 'Eet jij weleens een appel?', vraagt Jeroen. Een gesprek over gezond eten en beweging ontstaat ter plekke. De stickers gaan mee naar de kamer van de cliënt, en de eerste de beste zorgprofessional kan er niet omheen. 'Eet jij weleens een appel?', vraagt de cliënt. Precies wat Jeroen voor ogen heeft. Terug naar de praktijk en een verandering in gang zetten.

“Wetenschap komt tot leven. In plaats van te praten over resultaten en cijfers, zie je de patiënt en het team van zorgverleners voor je.”

Larissa 2022

Breng cijfers tot leven

En maak jouw data begrijpelijk voor een breed publiek.