Philadelphia header v2

Project

Campagne bewustwording rondom zeggenschap

Stichting Philadelphia

Iedereen heeft recht op een eigen leven, eigen keuzes en eigen fouten. Dat geldt ook voor mensen met een beperking. Het recht op zeggenschap staat in de Grondwet en in het VN-verdrag over de rechten van mensen met een handicap. Daarom gaat de zorg niet langer uit van wat zorgverleners denken dat goed is, maar wat een cliënt zélf wil en kan. Stichting Philadelphia wil begeleiders en cliënten bewust maken van het belang van zeggenschap. Blik ontwikkelt communicatiemiddelen die helpen om dit gesprek te voeren.

Wil jij ook een campagne die gedragsverandering stimuleert?

Download onze gids ‘Campagnes: aanpak in beeld!’ voor werkwijze, planning en kosten.

In het kort

Opdrachtgever
Stichting Philadelphia

Looptijd
17 maanden

Expertises
co-creatie | campagneontwikkeling | verandercommunicatie

Campagnemiddelen
uitleganimaties, praatplaten, gespreksknop, stickers, onderzoekspresentatie, visuele hulpmiddelen

Aanleiding

Zeggenschap lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet altijd. In de zorg zijn veel beslissingen, met de beste intenties, jarenlang genomen door professionals. Voor Philadelphia, die elke dag zorg biedt aan meer dan 8.600 cliënten, levert dit weleens dilemma’s op. Want hoe werkt meer zeggenschap in de praktijk? Hoe help je cliënten om hun stem te laten horen? En hoe ondersteun je begeleiders in deze verandering?

Foto met testpakketten voor de Campagne Zeggenschap
Instructie van de testpakket over Zeggenschap

Aanpak

Blik ontwikkelt communicatiemiddelen die zeggenschap begrijpelijk en toepasbaar maken.

1. Uitleganimaties voor begeleiders

Begeleiders moeten goed begrijpen wat zeggenschap betekent voordat ze het kunnen toepassen. Animaties leggen kort en helder uit hoe dit raakt aan thema’s als onvrijwillige zorg en de rol van vertegenwoordigers.

2. Onderzoekspresentatie voor cliënten

Philadelphia onderzoekt hoe cliënten hun zeggenschap ervaren. Blik vertaalt de resultaten naar een korte en toegankelijke presentatie, speciaal ontwikkeld voor cliënten.

Infographics met resultaten van een onderzoek

3. Gespreksmiddelen voor cliënten en begeleiders

Zelf keuzes maken is wennen. Daarom ontwikkelen we middelen om het gesprek tussen cliënten en begeleiders te ondersteunen:

  • Een korte animatie met herkenbare situaties die de vraag stelt: Wie kiest?
  • Praatplaten die cliënten helpen zich voor te bereiden op gesprekken over hun wensen en behoeften.
  • Stickers en een gespreksknop waarmee cliënten letterlijk kunnen aangeven: Ik kies zelf!
Praatplaat en gespreksbutton voor de campagne Zeggenschap

Alles wordt ontwikkeld in co-creatie met cliënten en begeleiders. Door samen te werken, zorgen we ervoor dat de middelen écht aansluiten bij de praktijk.

De communicatie informeert en zorgt voor bewustwording, maar geeft ook concrete handvatten waarmee begeleiders en cliënten zeggenschap in de praktijk toe kunnen passen. Zodat iedereen weer weet: ‘Oh ja, de cliënt kiest zelf!’

Foto van Larissa en Hanneke met props

Bewustwordingscampagne die werkt

  • Co-creatie: Cliënten en begeleiders werken actief mee aan de ontwikkeling van de middelen, zodat deze aansluiten op hun ervaringen.
  • Campagneontwikkeling: Een combinatie van animaties, visuele hulpmiddelen en gespreksstarters versterken de boodschap.
  • Verandercommunicatie: De campagne helpt begeleiders en cliënten om anders te denken over zeggenschap en dit toe te passen in de praktijk.

We praten ook graag met jou!

Bel of mail je ons?