Siza

Project

Eerlijk communiceren over een nieuw ECD

Siza

Hoe leg je aan medewerkers uit dat er wéér een nieuw systeem komt? Een systeem dat tijd kost om erin thuis te raken en bovendien een andere manier van werken vraagt. De mensen bij Siza hebben al eerder te maken gehad met zo’n ingrijpende verandering. Hoe valt deze nieuwe ontwikkeling in de organisatie?

Mogelijkheden en duidelijkheid

Siza ondersteunt mensen met een beperking of chronische ziekte. Jet werkt bij Siza, daar is zij van de communicatie (en die pet staat haar goed). En Jet zet communicatie in om de implementatie van een nieuw ECD (Elektronisch Cliëntendossier) positief te beïnvloeden. Eigenlijk gaat het om terugwinnen van vertrouwen. Blik bekijkt de manier waarop er wordt samengewerkt. We zien dat we Siza helpen met een eerlijke en simpele aanpak, en dat hiervoor een helder verhaal nodig is. Niet door mooie praatjes te vertellen, maar door de reporterrol aan te nemen en het de mensen van Siza zelf te vragen. Iedereen wordt uitgenodigd mee te doen, de collega’s vertellen elkaar hun verhaal.


Jet heeft twee vragen op haar bordje:
1. Hoe krijgen we iedereen geïnformeerd over het proces?
2. Hoe krijgen medewerkers vertrouwen in het nieuwe ECD?

Siza Posters
Blik_NB2 Siza_Ons ECD yammeren


Eerlijk en simpel

De mensen van Siza geven we een stem. Als nieuwsgierige reporter vragen we hoe het met de mensen van Siza gaat. Alles wat zij te vertellen hebben is oké. En wij zeggen niets. Maar wij peilen wel de stemming en doen daar iets mee. De mensen van Siza krijgen zo de ruimte om zich op eigen wijze voor te bereiden op de aanstaande verandering.

“Eerlijkheid, daar draaide het om. En dat was best spannend. We hebben laten zien wat er echt gebeurt, en maakten het niet mooier dan het is. Een paar van onze mensen gingen de troepen vooruit, waardoor de rest openstond voor wat komen ging.”, aldus Jet.

“We vertellen het verhaal van de mensen van Siza. Twijfel of optimisme, het mag allemaal”

Lieveke 2019 1500
Blik_NB2 Siza_Ons ECD nieuwsbrief


Helder en persoonlijk

De stemming die leeft en de verhalen die we horen, maken we visueel zichtbaar. Het concept straalt de sfeer uit; ik mag, ik kan, ik durf, ik vind, ik wil. We vertalen dit naar een grafisch ontwerp bruikbaar voor allerlei doeleinden en middelen.

Een projectwebsite en een nieuwsbrief voor de laatste stand van zaken. Poloraids van de mensen van Siza met een eigen verhaal over hun werk en het gebruik van het ECD, leuk voor op Yammer. Aan de muren en op de bureaus plakken post-its. Een verrassingsdoos belandt op de mat van alle locaties, zo voelt iets nieuws dus. Er hangt een goede vibe bij Siza. De verandering is zichtbaar.

"Blik heeft ons geholpen de verandering zichtbaar te maken, waardoor wij de organisatie konden uitleggen hoe we het verandertraject samen kunnen aanpakken.", vertelt Jet.


Samenwerken en vertrouwen

De eerste, positieve ontwikkelingen worden gedeeld. Op Yammer laten de mensen van Siza weten wat ze van het nieuwe ECD vinden. Vooroordelen en meningen worden bijgesteld. Feedback is gewenst, want hoe werken we nu het beste samen? De helpdesk beantwoordt niet alleen vragen, maar stelt ze ook. Top!

Op naar de volgende fase; samen werken in-het-nieuwe-ECD.

Zichtbaar maken wat er speelt in jouw organisatie?

Wij geven iedereen een stem.

“Blik zet heel het palet van communicatie in, op een allesomvattende en persoonlijke manier.”

Jet