Mantelzorg header v3

Project

Bewustwordingscampagne voor alle mantelzorgers

Gemeente Hilversum, Wijdemeren en Gooise Meren

In Nederland zijn er zo’n vijf miljoen mantelzorgers. Maar lang niet iedereen herkent zichzelf als mantelzorger: vaak voelt het vanzelfsprekend om te zorgen voor een familielid of naaste. Toch is het belangrijk om te weten welke hulp en ondersteuning er beschikbaar is. Samen met de gemeenten Hilversum, Wijdemeren en Gooise Meren ontwikkelt Blik een bewustwordingscampagne die mantelzorgers helpt zichzelf te herkennen en hen wijst op de steun die ze kunnen krijgen.

Meer weten over campagnes?

Download onze gids ‘Publiekscampagne: aanpak in beeld!’ voor werkwijze, planning en kosten.

In het kort

Opdrachtgever
Gemeente Hilversum, Wijdemeren en Gooise Meren

Looptijd
7 maanden

Expertises
Co-creatie & participatie | bewustwordingscampagne

Campagnemiddelen
Flyers, posters, social media, advertenties, narrowcasting, stadsbusbedrukking

Aanleiding

Veel mantelzorgers realiseren zich niet dat ze mantelzorger zijn. Ze zien het als iets vanzelfsprekends of denken dat mantelzorg alleen iets voor ouderen is. In werkelijkheid is één op de vier mantelzorgers jonger dan 24 jaar. En als je niet weet dat je mantelzorger bent, weet je ook niet welke ondersteuning er voor je beschikbaar is. De gemeenten Hilversum, Wijdemeren en Gooise Meren willen hier verandering in brengen.

      Mantelzorg esh borden 1

      Aanpak

      Blik ontwikkelt een campagne die mantelzorg herkenbaar en bespreekbaar maakt. Omdat mantelzorgers van alle leeftijden en achtergronden zijn, kiezen we voor illustraties in plaats van fotografie. Zo voelt niemand zich uitgesloten. We schetsen diverse situaties: een jongere die zorgt voor een broertje met een handicap, een partner die er altijd is voor iemand met dementie, een ouder die een kind met autisme ondersteunt.

      Mantelzorg illustraties v2

      In creatieve sessies met mantelzorgers en betrokken organisaties komen we samen tot de kern: waar gaat het écht om? Dat vormt de basis voor de campagne. We ontwikkelen een strategie om zoveel mogelijk mantelzorgers te bereiken én te raken. Dit vertalen we naar toegankelijke communicatiemiddelen. Flyers, posters en social media posts zorgen voor herkenning. In een advertentie delen drie mantelzorgers hun verhaal. Een narrowcasting-animatie en bedrukte stadsbussen maken de campagne overal zichtbaar.

      Een speciale website biedt extra informatie en hulp. Zo ontdekken mantelzorgers niet alleen dat ze mantelzorger zijn, maar ook dat ze er niet alleen voor staan.

      Mantelzorg communicatie middelen 2
      Mantelzorg bus 3

      Campagnes die raken

      • Co-creatie & participatie: Mantelzorgers en betrokken organisaties worden actief betrokken om een herkenbare en inclusieve campagne te creëren.
      • Bewustwordingscampagne: Door middel van illustraties, verhalen en zichtbare middelen wordt mantelzorg op een toegankelijke manier onder de aandacht gebracht.

      Een campagne die raakt?

      Wij helpen met krachtige beelden en woorden!