Hilversum eenzaamheid 01

Project

Landelijke Week tegen Eenzaamheid in Hilversums jasje

Gemeente Hilversum

Eenzaamheid kan iedereen raken. Jong en oud, in heel Nederland, en dus ook in Hilversum. Daarom doet de gemeente mee aan de landelijke Week tegen Eenzaamheid. Blik ontwikkelt een herkenbare, lokale campagne die Hilversummers uitnodigt om mee te doen. Door communicatie op maat weten inwoners én organisaties wat ze kunnen betekenen.

Bereik jouw doelgroep!

Prik een datum voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek

In het kort

Opdrachtgever
Gemeente Hilversum

Looptijd
6 maanden

Expertises
Co-creatie | bewustwordingscampagne | verandercommunicatie

Campagnemiddelen
Toolkit voor organisaties, posters, flyers, activiteitenkrant, advertenties, social media, webpagina

Aanleiding

Mensen zijn sociale wezens; iedereen wil erbij horen. Toch voelen steeds meer mensen, ook in Hilversum, zich eenzaam. Daarom sluit de gemeente zich aan bij de landelijke Week tegen Eenzaamheid, een initiatief van het ministerie van VWS. De campagne krijgt een Hilversums tintje, zodat inwoners zich erin herkennen en organisaties actief worden betrokken.

Hilversum eenzaamheid 017

Aanpak

Eenzaamheid doorbreken, begint met contact maken. Tijdens de Week tegen Eenzaamheid worden door heel Hilversum dan ook activiteiten georganiseerd waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. De slogan van de landelijke campagne ‘Kom erbij!’ maakt de boodschap concreet en helder. Het belangrijkste doel van de campagne is zichtbaarheid: mensen moeten weten wat er tijdens de week te doen is en hoe ze mee kunnen doen.

Om de Hilversumse initiatieven en organisaties te helpen, ontwikkelt Blik eentoolkit met posters, uithangborden en social media posts. Zo kunnen welzijnsorganisaties, buurthuizen, sportverenigingen en ondernemers de boodschap eenvoudig verspreiden. Door heel Hilversum hangen posters, in de Gooi & Eembode verschijnen advertenties en een activiteitenkrant biedt een handig overzicht van alle initiatieven.

Hilversum eenzaamheid 014b Hilversum eenzaamheid 013 Hilversum eenzaamheid 0112

De herkenbaarheid van de campagne zit in de visuele aanpak. Blik mixt het magenta van de landelijke campagne met de blauwe kleur van de gemeente. Teksten staan in de Hilversumse huisstijlletter en het gemeentelogo is te zien op alle uitingen. Ook krijgt de campagne een eigen webpagina met een overzicht van alle activiteiten.

Maar eenzaamheid is niet op te lossen in één week. Het is een probleem dat het hele jaar aandacht verdient. Daarom organiseert Blik een creatieve sessie met Hilversumse organisaties. Samen bedenken we interventies die op lange termijn impact maken. Voor de inwoners van Hilversum ontwikkelen we een flyer met praktische tips voor mensen die zich eenzaam voelen én voor hun omgeving. Want soms is een klein gebaar al genoeg om het verschil te maken.

Hilversum eenzaamheid 012

Campagnes die raken

  • Co-creatie: Hilversumse organisaties denken actief mee over hoe eenzaamheid bespreekbaar wordt gemaakt en hoe zij zelf kunnen bijdragen.
  • Bewustwordingscampagne: Met posters, advertenties en een activiteitenkrant wordt eenzaamheid niet alleen zichtbaar gemaakt, maar wordt ook direct handelingsperspectief geboden.
  • Verandercommunicatie:Door een creatieve sessie en praktische tools blijft het onderwerp langer leven dan alleen tijdens de campagneweek.

Wil je ook verbinding creëren?

Ontdek hoe wij jouw boodschap zichtbaar en toegankelijk maken voor iedereen.