Hilversum eenzaamheid 01

Project

Landelijke Week tegen Eenzaamheid in Hilversums jasje

Gemeente Hilversum

Mensen zijn sociale wezens; iedereen wil het gevoel hebben erbij te horen. Maar steeds meer mensen voelen zich eenzaam. Van jong tot oud. In heel Nederland. Dus ook in Hilversum. Daarom doet de gemeente mee aan de landelijke Week Tegen Eenzaamheid, onderdeel van het actieprogramma van VWS ‘Eén tegen eenzaamheid’. Maar dan wel ‘op z’n Hilversums’, zodat het herkenbaar en dichtbij is. Blik ontwikkelde een campagne om organisaties én alle Hilversummers uit te nodigen om mee te doen aan deze week. Kom erbij!

De Week tegen Eenzaamheid draait om contact maken en nieuwe mensen ontmoeten. Want het bestrijden van eenzaamheid begint met het opzoeken van verbinding. Daarom was er tijdens de week op veel plekken in Hilversum van alles te doen. Hilversumse organisaties, buurthuizen, wijkcentra, sportverenigingen, bibliotheek, verenigingen, ondernemers en welzijnsorganisaties openden hun deuren en organiseerden allerlei activiteiten.

Hilversum eenzaamheid 017

Overal zichtbaar

Zichtbaar zijn, dat was het doel van de campagne. Want alleen als iedereen weet dat er van alles te doen is, kan iedereen meedoen. Daarom communiceerden we op allerlei manieren, op verschillende momenten. We ontwikkelden een toolkit voor organisaties die activiteiten organiseerden, met een uithangbord, poster en social media posts. Door heel Hilversum hingen posters, we maakten een flyer en activiteitenkrant en gaven advertenties vorm voor in de Gooi & Eembode. Ook interviewden we mensen met mooie initiatieven om eenzaamheid tegen te gaan en deelden we deze verhalen. De week was niet te missen, en dat was precies de bedoeling.

Hilversum eenzaamheid 013


Een beetje van VWS, een beetje van Hilversum

Voor deze campagne gebruikten we de communicatiemiddelen van de landelijke campagne als basis, met een Hilversumse twist. Het magenta van de landelijke campagne mixten we met de blauwe kleur van de gemeente, de teksten waren in de Hilversumse huisstijlletter en het gemeentelogo stond op alle uitingen. Ook ontwikkelden we een webpagina met een overzicht van alle activiteiten in Hilversum.

Hilversum eenzaamheid 0112

Een gezamenlijke aanpak het hele jaar door

Het was een succesvolle week waarin verbinding centraal stond en het onderwerp bespreekbaar werd gemaakt. Maar ook de overige 51 weken van het jaar wil de gemeente zich inzetten om inwoners te helpen zich gezien te voelen. Daarom ontwikkelden we een flyer waarin we tips delen voor mensen die zich weleens eenzaam voelen én de mensen om hen heen. Want een klein gebaar kan het verschil maken.

Ook hebben we een creatieve sessie gehouden met Hilversumse organisaties. Samen dachten we na over hoe we eenzaamheid onder alle leeftijden kunnen verminderen. Op welke plekken, momenten en manieren we kunnen communiceren en interveniëren. Zo laat Hilversum zien dat ze samen één tegen eenzaamheid zijn.

Hilversum eenzaamheid 014b
Hilversum eenzaamheid 012

Wil je ook verbinding creëren?

Ontdek hoe wij jouw boodschap zichtbaar en toegankelijk maken voor iedereen.