Fiom campagne header

Project

Utrechtse campagne voor vrije keuze bij onbedoelde zwangerschap

Fiom, Gemeente Utrecht & andere organisaties

Eén op de vijf zwangerschappen in Nederland is onbedoeld. En waar voor- en tegenstanders van abortus op allerlei manieren proberen om mensen te overtuigen van hun gelijk, staat Fiom achter de pro-choice benadering: iedereen heeft recht op een eigen, vrije keuze bij onbedoelde zwangerschap.

Fiom, de Gemeente Utrecht en andere organisaties willen daarom een neutraal geluid laten horen. Een campagne die mensen steunt in hun recht op een vrije keuze, zonder oordeel. Blik helpt om deze boodschap overal in Utrecht zichtbaar te maken.

Klaar om bewustwording te creëren?

Samen ontwikkelen we impactvolle campagnes!

In het kort

Opdrachtgever
Fiom, Gemeente Utrecht en andere organisaties

Looptijd
7 maanden

Expertises
Co-creatie | bewustwordingscampagne | campagneontwikkeling

Campagnemiddelen
Compact koersdocument, infographic, animatievideo, interventies op maat

Aanleiding

Een onbedoelde zwangerschap brengt vaak twijfels en vragen met zich mee. Toch is het lastig om neutrale en betrouwbare informatie te vinden: in het publieke debat proberen voor- en tegenstanders van abortus vooral elkaar te overtuigen. Maar het gaat niet om wat anderen vinden. Het gaat om degene die de keuze moet maken.

Fiom, de Gemeente Utrecht en Utrechtse organisaties slaan de handen ineen om dat perspectief centraal te stellen. De boodschap is helder: iedereen die zwanger is, heeft recht op een eigen, vrije keuze.

Fiom digital Utrecht
Fiom campagne blik00

Aanpak

Blik zet co-creatie centraal. Samen met de doelgroep, Fiom en de gemeente werken we de campagne uit. Wat heeft de doelgroep nodig? Waar bevinden ze zich? En hoe zorgen we ervoor dat de boodschap hen bereikt?

Het antwoord ligt in een brede, herkenbare campagne. Fotograaf Rox Klijn maakt beelden waarin diversiteit voorop staat. Posters en flyers verschijnen op plekken waar de doelgroep dagelijks komt, zoals wachtruimtes, bibliotheken, sportscholen en onderwijsinstellingen. Op sociale media en websites worden advertenties ingezet, ondersteund door een landingspagina met betrouwbare informatie. Een perspakket stelt andere organisaties in staat om de campagne verder te verspreiden.

Fiom campagne landingspagina

De kernboodschap van de campagne: Jouw keuze is de juiste keuze. Geen oordeel, geen druk. Alleen steun in het maken van een eigen beslissing.

De campagne is niet alleen zichtbaar, maar ook voelbaar. Door de juiste tone of voice, de herkenbare beelden en een strategische verspreiding wordt de boodschap krachtig en breed gedeeld.

Fiom mockup device 1
Fiom campagne flyer2

Campagnes die raken

  • Co-creatie: Samen met de doelgroep en betrokken organisaties wordt een campagne ontwikkeld die aansluit bij de belevingswereld van de doelgroep.
  • Bewustwordingscampagne: Door de campagne breed te verspreiden – offline en online – wordt het onderwerp bespreekbaar gemaakt en krijgen mensen die zwanger zijn, de steun die ze nodig hebben.
  • Campagneontwikkeling: Met sterke visuele communicatie, pakkende teksten en een brede verspreiding zorgt Blik dat de boodschap overal in Utrecht te zien is.

Klaar om bewustwording te creëren?

Samen ontwikkelen wij impactvolle campagnes.