Blik van buiten
Zodra wij de plannen te zien krijgen, komen de vragen vanzelf. Wij keren alles om, schudden de boel op. Tijdens gesprekken met de werkgroepen, locatiehoofden en controllers maken we dingen los en zichtbaar. Een andere insteek levert andere inzichten op. Wie zit op welke informatie te wachten? Wat doe je vervolgens met die informatie? Waar is wel of geen ruimte voor in een dashboard? Waar dient het dashboard voor; uitlezen, rapporteren, peilen, controleren, besturen? Hoe ziet het dashboard eruit? En vooral: hoe zorg je ervoor dat het dashboard gebruikt wordt? We nemen de antwoorden mee in het visueel ontwerp.
Zichtbaar maken
Waar Tin-IT werkt aan de software, en de koppeling wordt gelegd met het platform ONS, werkt Blik aan het visueel maken van het dashboard. Het ontwerp moet er niet alleen fris en overzichtelijk uitzien, het moet ook werkbaar en herkenbaar zijn. Een paar versies gaan heen en weer, bij elk detail wordt stil gestaan, alles doet ertoe.
Het dashboard is opgesplitst in drie groepen; zorg, personeel, financiën. Elke groep krijgt een eigen startpagina, met mogelijkheden verder in te zoomen op de details. Het ontwerp komt heel precies. Wat roept een rood knopje op of wat zegt een portemonnee?
Data uitlezen
In plaats van ICT te vragen complexe lijsten uit Excel te exporteren, en keer op keer een query te draaien, kunnen de locatiehoofden nu zelf data uitlezen via het dashboard. Binnen een minuut informeert de afdelingsmanager zijn team over de laatste stand van zaken. De zorgprofessional ziet in één oogopslag welke cliënt er in- en uitstroomt. Met één druk op de knop heeft de HRM-manager het ziekteverzuim in beeld. De controller vergelijkt – op twee schermen – de cijfers van de laatste twee kwartalen. En de gemeente Utrecht krijgt zonder te veel poespas en op tijd een complete rapportage aangeleverd.
Van verslaglegging op papier, naar één centrale plek waar
informatie eenduidig en digitaal opvraagbaar is. Dat is de stap die
Lister zelf gezet heeft.
Aan het werk
De locatiehoofden zijn blij. Ze kunnen nu, op eigen kracht, verder met het dashboard. En weet je wat mooi meegenomen is? Ze komen terug bij Ronald met vragen en feedback over het dashboard. Zo wordt het dashboard beter en beter.
En Ronald? Ronald is weer in de weer met applicaties, technologische ontwikkelingen, updates, databases en onderhoud. Alles wat een medewerker nodig heeft op zijn/haar werkplek om lekker aan het werk te zijn.
Ronald’s tips
- Zet alle gebruikers en leveranciers aan tafel
- Onderzoek de werkwijzen en behoeften
- Houd het simpel
- Denk in mogelijkheden
- Haal expertise in huis
- Neem tijd voor het proces
- Deel de ontwikkelingen
- Sla geen stap over
- De oplossing bestaat al