Veranderverhalen header

Project

Van strategische doelen tot concrete acties

DSG Fulfilment

Of het nou gaat om particulieren, mkb-ers of wereldwijde ketens: we bestellen steeds meer en steeds vaker. Voor distributiecentra betekent dit dat zij zich moeten aanpassen aan de groeiende vraag, maar ook aan steeds hogere eisen van hun klanten. Ook DSG Fulfilment, de serviceafdeling van groothandel in bouwmaterialen DSG, wil, nee, moet daarom blijven ontwikkelen. Daarbij hoort een duidelijke strategische koers.

Een nieuwe koers

‘Strategische koers’ is eigenlijk vooral een term die wordt gebezigd door managers en directeuren. Bij DSG Fulfilment is dat niet anders. Een strategische koers bepalen is voor het management van groot belang, tegelijkertijd zijn het juíst de uitvoerende werknemers die er dagelijks mee te maken krijgen. Belangrijk om te beseffen dus: voor een heftruckchauffeur in het magazijn heeft een nieuwe koers andere gevolgen dan voor een manager op kantoor.

Voor de koers die door directie en management was bedacht, ontwikkelen wij een communicatieplan. Maar hoe zorg je ervoor dat strategisch beleid ook landt bij diegenen die daadwerkelijk het verschil maken?

Stiho roadmap v3

Concrete plannen en acties

De door DSG Fulfilment bedachte strategische koers bestaat uit drie pijlers: operationeel uitblinken, kosten in balans en verbeterde klantbeleving. Het zijn mooie uitkomsten, die gerealiseerd kunnen worden door concrete acties van alle werknemers binnen de afdeling.

Om ervoor te zorgen dat de bovenstaande drie pijlers ook daadwerkelijk impact hebben, helpen we de mensen van DSG met het concretiseren ervan. Dat doen we door deze met hen samen om te zetten in drie meetbare doelen:

• We doen wat we onze klanten beloven (98% compleet en op tijd bezorgen)
• Tegen een marktconform bezorgtarief (15% bezorgtarief, minder verspilling)
• Meer service voor onze klanten (Klanten geven ons een 8+)

    Stiho doelen posters

    De volgende stap is misschien wel de belangrijkste in dit proces: iedereen in het bedrijf moet weten wat dit voor diegene betekent. Van orderpicker tot directeur en van manager tot heftruckchauffeur. Een nieuwe koers staat of valt bij een goede communicatie die duidelijk maakt wat ieders aandeel is in het halen van de gestelde doelen.

    Van roadmap tot beeldcampagne

    De noodzaak van een nieuwe koers was voor Bas Schipper, DC-manager bij DSG, van tevoren al wel duidelijk. Net als de uitdagingen. “Hoe doe je dat, wat wil je delen en wat zijn de beste manieren om dat te doen? Wij hebben daar natuurlijk wel ideeën over, maar dat is allemaal alleen maar op basis van onze ervaringen en inschatting.” Zo zegt Schipper.

    Ons communicatieplan gaat een stapje verder dan inschatten. In een eerste sessie met management en distributiemanagers maken we de concrete acties duidelijk en visueel. Samen vertalen we de doelen naar gewenst gedrag: wat gaat er nu al goed en wat moet er veranderen om de doelen te halen?

    Voor directie en management maken we een roadmap, waarin zij kunnen zien hoe het ervoor staat met de geplande veranderingen, de doelen en wat er nog moet gebeuren. Voor de mensen in het magazijn ontwikkelen we een campagne, die zich volledig richt op de praktische kanten van de gestelde doelen.

    01 DSG beeld strategische doelen presentatie

    Voor directie en management maken we een roadmap, waarin zij kunnen zien hoe het ervoor staat met de geplande veranderingen, de doelen en wat er nog moet gebeuren. Voor de mensen in het magazijn ontwikkelen we een campagne, die zich volledig richt op de praktische kanten van de gestelde doelen.

    Stiho beeld campagne1

    De kracht van herhaling

    Het vormgeven van de campagne doen we samen met DSG Fulfilment-werknemers uit alle lagen. We kijken dan vooral naar hoe de communicatie daarbij verloopt. Hoe is het contact bijvoorbeeld onderling, hoe (vaak) praten de teamleiders met de orderpickers, worden er veel vergaderingen gehouden en wat wordt daarin besproken? Schippers: “Je bent echt met elkaar in de weer. Het is niet: ‘het communicatiebureau zegt dit of dat’, je zoekt met elkaar naar de beste weg.”

    Die zoektocht resulteerde in verschillende thema’s; iedere 15 weken richten we ons op één aspect uit de strategische koers. Het gaat dan om hele concrete dingen, zoals het tijdig aangeven van beschadigingen, je werkplek opgeruimd houden of de voorraden op tijd aanvullen. Om de thema’s zichtbaar te maken hangen we posters op in het magazijn, op de kantoren en de heftrucks. We maken een animatie die de doelen op een rijtje zet, uitlegt waarom DSG Fulfilment moet veranderen en wat voor gedragsveranderingen daarbij horen. Voor de teamleiders ontwikkelen we een dagstartbord, een hulpmiddel waarmee zij het thema levend kunnen houden in de gezamenlijke dagstart.

    Stiho beeld campagne werkvloer

    Gedragsverandering op de werkvloer gaat nooit over één nacht ijs. Schipper: “Het is leren, proeven en zoeken met elkaar. Het is niet iets wat je op maandag bedenkt, op woensdag uitvoert en waarmee je dan op vrijdag resultaat hebt. Communicatie is ook de kracht van herhaling. Je moet daar met elkaar de goede weg in vinden. De manier waarop jullie dat aanpakken is echt goed. Doorpakken, geredeneerd vanuit een forse strategie, maar ook vanuit een fors stramien. Ik vind dat heel plezierig werken. Je weet dan: van dan tot dan heb ik dit lopen, en van dan tot dan dat. Er zit structuur in.”

    Na afloop van ieder thema evalueren we de 15 weken. We bespreken dan samen met de teamleiders wat er goed ging en wat er beter kan. De uitkomsten hiervan nemen we mee in de communicatie van het volgende thema. Zo verbeteren we de campagne gaandeweg, totdat iedereen met plezier een bijdrage levert aan de nieuwe koers.

    Stiho beeld campagne 2

    Gedragsverandering op de werkvloer gaat nooit over één nacht ijs. Schipper: “Het is leren, proeven en zoeken met elkaar. Het is niet iets wat je op maandag bedenkt, op woensdag uitvoert en waarmee je dan op vrijdag resultaat hebt. Communicatie is ook de kracht van herhaling. Je moet daar met elkaar de goede weg in vinden. De manier waarop jullie dat aanpakken is echt goed. Doorpakken, geredeneerd vanuit een forse strategie, maar ook vanuit een fors stramien. Ik vind dat heel plezierig werken. Je weet dan: van dan tot dan heb ik dit lopen, en van dan tot dan dat. Er zit structuur in.”

    Na afloop van ieder thema evalueren we de 15 weken. We bespreken dan samen met de teamleiders wat er goed ging en wat er beter kan. De uitkomsten hiervan nemen we mee in de communicatie van het volgende thema. Zo verbeteren we de campagne gaandeweg, totdat iedereen met plezier een bijdrage levert aan de nieuwe koers.

    Stiho doelen presentatie v2

    Wil je ook verandering verwezenlijken?

    Blik maakt impact