De samenleving veroudert. Dat brengt allerlei uitdagingen met zich mee. Hoe wonen en werken we over zo’n 20 jaar? Hoe blijven we gezond en krijgen we passende zorg en ondersteuning? Door nu te verkennen welke nieuwe antwoorden er zijn en hoe wij als samenleving ouder willen worden, gaan we voorbereid op weg naar de toekomst.
Ouder Worden 2040 is een landelijk programma waarin wordt
samengewerkt om een maatschappelijk gedragen visie en
transformatieagenda voor de toekomst van het ouder worden in Nederland
te formuleren. Om zichtbaar te maken waar het thema ouder worden over
gaat, heeft Blik het programma een eigen identiteit gegeven. Een
identiteit die iedereen bewust maakt van zijn of haar eigen rol in de
ouder wordende samenleving. Die mensen uitnodigt om het gesprek aan te
gaan. Want iedereen is betrokken bij het thema ouder worden: publieke en
private organisaties, kennis- en overheidsorganisaties en natuurlijk de
burgers. Iedereen moet meepraten. Daarom is het belangrijk dat de
communicatie voor iedereen duidelijk is. Voor de professional die er
alles van afweet, maar ook voor de gewone Nederlander.
Creatieve sessie
Het vormgeven van een identiteit begint bij Blik met een creatieve
sessie met het projectteam. Wat is het verhaal van het programma dat wij
willen delen? En welke woorden en beelden geeft het projectteam zelf
aan het verhaal? In zo’n creatieve sessie wordt de rode draad zichtbaar.
Dat vormt de basis voor de communicatie.
Ouder worden is persoonlijk, het gaat over jou
En die rode draad? Die werd snel duidelijk. Niet omdat iedereen
hetzelfde vond. Juist niet. Omdat ouder worden persoonlijk is, ook al
bekijk je het vanuit een professionele hoek. Want elke directeur of
beleidsmaker ook iemand is met een vader en moeder. Misschien met
kinderen of neefjes en nichtjes. Je kunt niet over ouder worden praten,
zonder dat je voelt dat het over jezelf gaat. En dat is de basis. Ouder worden is een vraagstuk dat de hele samenleving aangaat. En hoe
paradoxaal het ook klinkt, het gaat over nu. Niet over later. We maken
het persoonlijk, zodat iedereen de urgentie voelt. Dat vertalen we
vervolgens door naar de identiteit van het programma Ouder Worden 2040:
het is helder, dichtbij en urgent.
Hoe wil jij ouder worden? Deze vraag is het uitgangspunt voor
de communicatie van het programma. Het is de vraag die wordt gesteld bij
bijeenkomsten met verschillende groepen mensen. Het resultaat
verzamelen we op de website. Je ziet de verschillen én overeenkomsten
tussen mensen. Maar het allerbelangrijkste is dat het de communicatie
persoonlijk maakt. Zodat iedereen voelt: ook ik speel een rol. Het gaat
ook over mij.