Onze vier communicatielijnen in verandercommunicatie
Activeren
Wanneer wij voor het eerst binnenkomen, is de eerste interventie al gestart. Vanaf het begin betrekken we iedereen die onderdeel is van de verandering. In workshops worden medewerkers uitgedaagd om na te denken over de verandering: hoe zien zij de verandering voor zich, en wat zijn de gevolgen ervan voor hun rol in de organisatie? We horen wat er goed gaat en wat er beter kan. Hoop, twijfels, zorgen, ideeën en meningen worden uitgesproken. Dit alles geeft ons input voor het kiezen van de juiste communicatiemiddelen en -kanalen.
Informeren
We hebben de verandering, en wat het binnen de organisatie betekent, in kaart gebracht. Nu starten we met informeren. We leggen uit hoe dingen gaan en waarom het zo gaat. Ook zorgen we dat voor iedereen duidelijk is wat diegene moet doen om de verandering te laten slagen.
In gesprek (doorlopend)
Verandercommunicatie is pas effectief wanneer het persoonlijk is. Wanneer mensen voelen dat zij daadwerkelijk deel uitmaken van de verandering. We zorgen ervoor dat iedereen het verhaal, het narratief, eigen maakt. Dat het aansluit op de dagelijkse praktijk van alle medewerkers. Door uit te spreken waar mensen tegenaan lopen, of wat er juist goed gaat, worden ervaringen gedeeld. Deze ervaringen maken de verandering concreet. Geen ver-van-mijn-bed-show, maar een echt verhaal, met echte mensen en echte situaties.
In de praktijk (doorlopend)
Het veranderproces staat als een huis op papier. Maar alleen als je erover blijft communiceren, ga je van papier naar werkelijkheid. Wij ontwikkelen woorden en beelden die dat proces ondersteunen. In deze campagnes zetten we de verandering, en alles wat erbij komt kijken, op de grond. We delen dilemma’s, succesverhalen en voorbeelden uit de praktijk. Koplopers, die de verandering al in een vroeg stadium eigen hebben gemaakt, spelen hierin een grote rol. Door het delen van hun aanpak en ervaringen, zien medewerkers met eigen ogen hoe zij dit ook kunnen toepassen. Hiermee werkt de verandering door in alle lagen van de organisatie, en weet iedereen weer: dit gaat over mij