Expertise

Verandercommunicatie

Neem mensen mee in jouw verhaal

Organisaties willen zich blijven ontwikkelen, blijven veranderen. Verandering is nodig om aan te blijven sluiten op de behoeftes en vragen van je klanten, cliënten of inwoners. Door in beweging te blijven, ben je klaar voor de toekomst. Een verandertraject staat of valt met goede communicatie. Blik geeft woorden en beelden aan wat er speelt, wat mensen voelen en wat er nodig is om de verandering in gang te zetten, en relevant te houden.

In co-creatie met alle lagen van de organisatie

Een inspirerend narratief dat het abstracte concreet maakt

Communicatie op maat, afgestemd op jouw organisatie

25 jaar ervaring in verandercommunicatie

Plan een kennismakingsgesprek in, en bespreek de kansen en mogelijkheden van jouw verandertraject!

Eerst even kennismaken?

Plan dan een gratis kennismakingsgesprek in! Samen bespreken we jouw wensen, doelen en plannen, en kijken we wat Blik voor jouw organisatie kan betekenen.

Waar verandering is, is Blik

Communiceren over veranderen betekent communiceren over iets dat er nog niet is. Dat is wat verandercommunicatie doet: het maakt het niet-bestaande écht. Dat kan alleen met een glasheldere boodschap. Een herkenbaar verhaal, dat duidelijk maakt waarom de verandering nodig is. Het vraagt om pakkende beelden en passende taal, een narratief dat inspireert en vertrouwen geeft.

  • Rake communicatie maakt het abstracte concreet
  • Iedereen begrijpt waarom de verandering nodig is
  • Mensen zijn eigenaar van hun eigen aandeel in het verandertraject

Maak mensen onderdeel van de verandering!

Prik een datum voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek

Onze vier communicatielijnen in verandercommunicatie

Wanneer wij voor het eerst binnenkomen, is de eerste interventie al gestart. Vanaf het begin betrekken we iedereen die onderdeel is van de verandering. In workshops worden medewerkers uitgedaagd om na te denken over de verandering: hoe zien zij de verandering voor zich, en wat zijn de gevolgen ervan voor hun rol in de organisatie? We horen wat er goed gaat en wat er beter kan. Hoop, twijfels, zorgen, ideeën en meningen worden uitgesproken. Dit alles geeft ons input voor het kiezen van de juiste communicatiemiddelen en -kanalen.

We hebben de verandering, en wat het binnen de organisatie betekent, in kaart gebracht. Nu starten we met informeren. We leggen uit hoe dingen gaan en waarom het zo gaat. Ook zorgen we dat voor iedereen duidelijk is wat diegene moet doen om de verandering te laten slagen.

Verandercommunicatie is pas effectief wanneer het persoonlijk is. Wanneer mensen voelen dat zij daadwerkelijk deel uitmaken van de verandering. We zorgen ervoor dat iedereen het verhaal, het narratief, eigen maakt. Dat het aansluit op de dagelijkse praktijk van alle medewerkers. Door uit te spreken waar mensen tegenaan lopen, of wat er juist goed gaat, worden ervaringen gedeeld. Deze ervaringen maken de verandering concreet. Geen ver-van-mijn-bed-show, maar een echt verhaal, met echte mensen en echte situaties.

Het veranderproces staat als een huis op papier. Maar alleen als je erover blijft communiceren, ga je van papier naar werkelijkheid. Wij ontwikkelen woorden en beelden die dat proces ondersteunen. In deze campagnes zetten we de verandering, en alles wat erbij komt kijken, op de grond. We delen dilemma’s, succesverhalen en voorbeelden uit de praktijk. Koplopers, die de verandering al in een vroeg stadium eigen hebben gemaakt, spelen hierin een grote rol. Door het delen van hun aanpak en ervaringen, zien medewerkers met eigen ogen hoe zij dit ook kunnen toepassen. Hiermee werkt de verandering door in alle lagen van de organisatie, en weet iedereen weer: dit gaat over mij

Jouw verandertraject start hier

Plan een kennismakingsgesprek in, en bespreek de kansen en mogelijkheden van jouw verandertraject!