Gespreksstarter header

Artikel

Let’s talk!

Goede gesprekken met medewerkers leveren waardevolle informatie

Een gesprek ontwerpen. Klinkt dat gek? Toch is het iets dat we bij Blik vaak doen. Want het gesprek is een communicatiemiddel waar je héél veel mee bereikt. Maar laten we bij het begin beginnen.

Al onze opdrachtgevers hebben een verhaal dat ze willen delen, van een nieuwe koers tot een andere werkwijze. Ze komen bij Blik voor een visueel middel dat ervoor zorgt dat het verhaal voor iedereen helder is. Het antwoord van Blik is altijd een mix van meerdere visuele middelen die op verschillende momenten ingezet kunnen worden. We maken bijvoorbeeld eerst een uitleganimatie met de strategische doelen, ontwikkelen een website met verdiepende informatie en hangen posters door de hele organisatie. Nu is het verhaal uitgelegd en heb je de ander wellicht inzicht gegeven. Maar ervaart die ook waar het écht over gaat? Voelt hij wat het betekent voor zijn eigen werkzaamheden? Vaak is er nog iets anders nodig.

Het gesprek als communicatiemiddel

Communiceren is tweerichtingsverkeer. Wanneer mensen begrijpen dat het over hen gaat komen ze in beweging. Veranderen ze hun gedrag of gaan ze er zelf mee aan de slag. Dat bereik je gemakkelijker door een gesprek te voeren. De teamleider met zijn team over de strategische koers, de ouder met zijn kinderen over een lastig onderwerp als 'oorlog' of de begeleider met zijn cliënten over zeggenschap. Dát gesprek ontwerpen wij. Natuurlijk niet de uitkomst, maar de vorm. Door het gesprek te faciliteren, wordt het een communicatiemiddel. En wat voor een!

De kracht van het gesprek

Allereerst groeit het gesprek mee met de zender én ontvanger. Niet één gesprek is hetzelfde. Er ontstaat altijd verdieping, omdat er een vorig gesprek was. Dat neem je mee in een volgend gesprek. Ook is het bij uitstek toegankelijke communicatie. Je hoeft niet van tevoren precies te weten welke woorden aanslaan, of welk voorbeeld ervoor zorgt dat iedereen het begrijpt. In een gesprek is het voor de zender veel gemakkelijker om zich af te stemmen op (het niveau van) de ontvanger. Tot slot is een gesprek persoonlijk. Mensen vinden het vaak veel fijner om te praten dan om te schrijven of lezen. Ze zien wat hun input met de ander doet. Ze voelen zich gehoord.

Gespreksstarters

Wij ontwikkelen middelen en interventies om mensen met elkaar te laten praten: gespreksstarters. Dat kan van álles zijn. Weer een animatie, maar dan met een prikkelende vraag. Een presentatie, die teamleiders aan hun team kunnen geven. Een spel om tijdens het teamoverleg te spelen of zelfs een fysieke ruimte om samen te komen tijdens een themadag. Als het er maar voor zorgt dat het verhaal invulling krijgt en gaat leven.

Cirkeltje rond

Het gesprek zelf verandert mensen. Het ontsteekt een vuurtje, inspireert, maakt concreet en creëert draagvlak. Maar het is méér. Want de uitkomsten van het gesprek vormen ook de basis voor andere communicatiemiddelen. De woorden en beelden die naar boven komen zijn de basis voor een campagne. Een video van het gesprek is onderdeel van het rapport. Quotes uit een gespreksspel gebruiken we op nieuwe posters, zodat het verhaal ook bij de rest van de organisatie terechtkomt. De uitkomsten van het gesprek komen in een kort koersboekje voor medewerkers.

Zo gek is een gesprek ontwerpen dus niet, toch?