2. Laat de voordelen zien
“In een uur vlieg je naar Parijs!” Ja. Feitelijk klopt dit misschien, want je zit inderdaad een uur in het vliegtuig. Wat hier niet wordt verteld is alles wat erbij komt kijken. Een paar uur eerder op het vliegveld zijn, inchecken, door de douane, in de rij staan, de bus van het vliegveld naar je bestemming…
Je moedigt mensen aan om hun gedrag te veranderen, door te laten zien wat het ze oplevert. Want misschien zit je langer in de trein dan in het vliegtuig, van deur tot deur is dat ineens een ander verhaal. En dat, dat ene feit is al genoeg.
Communicatie over duurzaamheid draait om feiten. En feiten zijn overtuigend. Door te laten zien dat een treinreis van Utrecht naar Parijs drieënhalf uur duurt, en je met het vliegtuig ruim vier uur onderweg bent, motiveer je mensen om die stap te zetten. Of op z’n minst om het eens te proberen.