UU right on track case header

Artikel

4 manieren om mensen in beweging te krijgen

Dit leerden wij van de UU campagne 'Right on Track'

Duizend rondjes om de aarde.
Dat is hoeveel werknemers van de Universiteit Utrecht gezamenlijk vlogen in een jaar tijd. En niemand was daar echt blij mee. De UU niet, de werknemers niet en het klimaat niet. De oplossing is simpel, namelijk: minder vliegen! Maar dat bleek toch makkelijker gezegd dan gedaan.

Wij maakten daarom voor de UU een campagne over duurzaam reizen. En dat project, dat we samen met het project Duurzaamheid bij UU deden, heeft ons veel geleerd. Over duurzaamheid, maar vooral over hoe je mensen meekrijgt in dat verhaal. Ze in beweging kunt krijgen.

Een paar van die lessen willen we graag delen.

1. Een belerend vingertje zet geen zoden aan de dijk

Stop met vliegen. Eet minder vlees. Gebruik geen wegwerpbekers. Zeggen wat mensen niet moeten of mogen doen is makkelijk, maar het werkt vaak averechts. Het is de weg van de meeste weerstand.

Duurzaamheid is voor medewerkers bij de UU een belangrijk onderwerp, zij willen graag bijdragen aan minder uitstoot. Maar leg je de nadruk op het ‘niet’, dan krijg je mensen moeilijk mee. Communicatie moet motiveren, niet oordelen. Focus je daarom op wat wél kan, in plaats van wat niet mag. Neem ook eens de trein, eet wat vaker vegetarisch, neem af en toe je eigen mok mee. Zie je het verschil?

UU right on track tip1 v2

2. Laat de voordelen zien

“In een uur vlieg je naar Parijs!” Ja. Feitelijk klopt dit misschien, want je zit inderdaad een uur in het vliegtuig. Wat hier niet wordt verteld is alles wat erbij komt kijken. Een paar uur eerder op het vliegveld zijn, inchecken, door de douane, in de rij staan, de bus van het vliegveld naar je bestemming…

Je moedigt mensen aan om hun gedrag te veranderen, door te laten zien wat het ze oplevert. Want misschien zit je langer in de trein dan in het vliegtuig, van deur tot deur is dat ineens een ander verhaal. En dat, dat ene feit is al genoeg.

Communicatie over duurzaamheid draait om feiten. En feiten zijn overtuigend. Door te laten zien dat een treinreis van Utrecht naar Parijs drieënhalf uur duurt, en je met het vliegtuig ruim vier uur onderweg bent, motiveer je mensen om die stap te zetten. Of op z’n minst om het eens te proberen.

UU right on track tip2 posters

3. Gemak dient de mens

Willen en doen zijn twee verschillende dingen. Mensen zijn gewoontedieren. Hoe vaak neem je nou zelf een nieuwe, onbekende route naar je werk, in plaats van je vertrouwde dagelijkse rit? Is het doel minder vliegen, dan neem je de drempels weg die de andere route in de weg staan.

Voor de UU maakten we daarom een speciale website waarop je jouw reis kunt checken. In één oogopslag zie je de (werkelijke) reistijden van vliegen en treinreizen, en hoeveel CO2 daarmee wordt uitgestoten. Besluit je met de trein te gaan? Met één klik kies en boek je een treinreis. Easy peasy lemon squeezy!


UU mobiel v2

4. Neem mensen mee in je doelen en ambities

Minder vliegen was voor de UU een manier om hun klimaatdoelen te halen. Aan het einde van 2023 wilde de universiteit 50% minder CO2- uitstoot dan in 2019.

Als mensen de trein nemen omdat zij willen bijdragen aan dat doel, willen ze ook graag weten wat hun aandeel daarin is. Deel daarom je successen. Zie je dat er minder wordt gevlogen? Worden er minder wegwerpbekers gebruikt? Laten collega’s steeds vaker de auto staan? Neem dan degenen die daaraan bijdragen serieus, en laat de vooruitgang zien!

Communicatie is niet alleen zenden, het is mensen betrekken. Niet alleen bij het doel, maar ook bij de stappen die worden gezet. Want dat motiveert!

Zet verandering in gang

Samen zorgen we voor de juiste beweging binnen je team