Samen creeren header

Artikel

Samen creëren

Communicatie wordt beter als de mensen die betrokken zijn meedoen!

Als je Blik vraagt om een middel te maken – of het nu een campagne, evenement of rapport is – kunnen wij van alles verzinnen. We brainstormen, designen en produceren. Uiteindelijk komen we tot een mooi product. Maar het ontwerp wordt zoveel beter als de mensen die betrokken zijn ook meedoen. Zij kennen het èchte verhaal. De inhoudsdeskundigen, de doelgroep en iemand die er juist geen verstand van heeft. Iedereen doet mee in het ontwerpproces. De mensen die we betrekken bij de ontwerpvraag, worden onderdeel van het antwoord.

“Door op deze manier te werken maken we impact op organisaties en de mensen die ermee verbonden zijn. Wat we samen maken, maakt deze verbinding zichtbaar.”

Hanneke 2022

Mede mogelijk gemaakt door

Bij Blik is de ontwerper in dit proces een facilitator. We gaan op zoek naar alle mensen die een rol spelen. We stellen vragen en halen verhalen op. We interviewen, organiseren brainstormsessies en maken connecties. Overal zien we mogelijkheden en verbindingen, tussen personen, verhalen, kleuren en situaties. Vervolgens kijken we wie wat het beste kan doen en bieden we een podium. Door te graven naar verhalen, betrokkenen een taak te geven en samen te creëren, komen we uiteindelijk tot precies wat er nodig is. Of dat nu een groot evenement, een superhandig online platform of toffe campagne is.

Samen creëren maakt impact

Door op deze manier te werken maken we impact op organisaties en de mensen die ermee verbonden zijn. Wat we samen maken, maakt deze verbinding zichtbaar. Doordat iedereen écht onderdeel is van het proces, maken we op iedereen impact.

Mensen worden zich bewust van hun eigen verhaal en worden empowered. Ze leren iets nieuws en doen nieuwe dingen (social return). Mensen die elkaar anders nooit zouden tegenkomen, leren elkaar kennen. Kortom: iedereen haalt iets uit het proces!

Perfectie is zó saai

Bij co-creatie en social return zetten we onze ontwerpperfectie anders in. Misschien zijn de enveloppen scheef gevouwen of is het filmpje net vanuit een andere hoek opgenomen. Daar maken wij ons niet druk om. Omdat wij weten dat het daar niet om gaat. Het gaat erom dat je mee kan doen. Dat maakt visuele communicatie levendig!

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door:

- Hanneke Croonen, die nu weet dat ze zich naast ontwerper en facilitator ook archeoloog kan noemen, gravend naar verhalen.
- Lieveke op ten Berg, die zich nog bewuster geworden is van hoe tof co-creatie is
- Annemiek During, die heeft geleerd hoe ze co-creatie in woorden moet vangen