Artikel
Twee weten meer dan één
Samen creëren
Jij bent ergens goed in en wij zijn ergens goed in. Als wij samen antwoorden bedenken op jouw vraag, wordt het beter.
Je komt bij ons met een probleem of wens. In een briefing schets je de context en deel je de uitgangspunten. En dan nu wordt het pas écht leuk; we gaan samen aan de slag!
“Als je samen iets maakt, dan kun je echt iets anders maken, dan als je alleen iets maakt.”
Hoe doe je dat dan?
Zoek mensen uit bij wie je je prettig voelt. Wij werken met mensen zoals jij, in de rol van opdrachtgever, maar ook met jouw klanten, eindgebruikers en leveranciers. Wij trekken graag op met mensen die ‘vragen stellen’ als kracht zien. Je hoeft niet alles in je eentje te weten en te doen. Samen weet je meer. Samen kom je verder.
... en wat levert dat dan op?
Een voorbeeld uit de praktijk, bij een beroepsvereniging van verloskundigen. We dachten na over hoe je vrouwen die zwanger zijn van informatie voorziet. We deden aannames over het gedrag en de behoefte van iemand die zwanger is. We nodigde een aanstaande moeder uit om aan te schuiven aan de communicatie tafel. We vroegen haar welke informatie ze nodig had en wat haar zorgen waren. Toen werd zichtbaar wat de beroepsvereniging moest doen.
Nog een voorbeeld.
Een groep makelaars wil weten wat het argument is om voor die ene makelaar te kiezen. Verschillende meningen lagen op tafel, we kwamen er niet uit. We vroegen één klant waarom ze voor makelaar X had gekozen. Ze had gezocht op Google, vond een makelaar met een mooie actie. De makelaar die kwam, vond ze meteen aardig. Zo simpel kan het zijn en dat gaf inspiratie voor een andere communicatiestrategie.
Basis voor goede samenwerking?
Nieuwsgierig naar de ander
Maak contact met de mensen waar je het voor doet, met jouw klant (of de eindgebruiker) en vraag: Wat heb jij nodig? Toen de beroepsvereniging van verloskundigen nieuwsgierig werd naar de aanstaande moeder, was één vraag voldoende voor een levendig gesprek.
Ken uzelf
Ben je van de communicatie, van de logistiek of van personeelszaken? Ben je aanjager, coördinator of netwerker? Ga daarvoor staan! Luister en kijk naar iedereen en vind uit waar hij van is. Creëer een omgeving waarin niemand zich hoeft in te houden. De makelaar weet alles van de huizenmarkt. Wij weten hoe je communicatie inzet om huizen te verkopen. Nu willen we ook nog weten wat de huiseigenaar van een makelaar nodig heeft. Samen zijn we ervan en weten we veel meer.
Open en eerlijk
Hoort een beroepsvereniging niet alles te weten van wat er binnen haar vakgebied gebeurt? Is het geen blijk van onvermogen als ze de doelgroep vragen stelt? Durf jij een kijkje in je keuken te geven? Het is best spannend als een ander met je meekijkt en meedenkt. Gewoon mens zijn
Los van jouw vakkennis heb je nog meer in te brengen. Jij bent misschien wel van de details. En je hebt ook mensen die van de grote lijn zijn. Sommige mensen willen gewoon aan de slag. Diversiteit in de groep levert meer op. Zet een groep makelaars bij elkaar en ze praten over taxaties, bouwkundige rapporten, waardeberekeningen, maar een nieuwe verkoopstrategie komt er niet. Zet een groep vormgevers bij elkaar en de ideeën vliegen om je oren, maar het idee blijft in het luchtledige hangen. Organiseer een werksessie met makelaars en vormgevers, nodig een klant uit en het landt. Het wordt tastbaar en je krijgt precies wat er nodig is.
Jezelf overstijgen
Ga op zoek naar het gemeenschappelijke ding. Dat wat jou en de ander samenbrengt. Waar je harder voor wilt lopen, het beter wilt maken, het verder wilt helpen om echt het verschil te kunnen maken. Doe dat waarin je jezelf kunt overstijgen of ontdek dat wat je pet te boven gaat. Dan krijg je niet alleen precies wat nodig is, maar vooral meer.