Creatieve geest

Artikel

Hanneke en haar creatieve geest

In vrijheid worden ideeën zichtbaar, voelbaar, echt

En, als iets niet lijkt te kunnen, dan neem ik tijd en ruimte om er anders naar te kijken. En dan kan er altijd iets.
Dat gaat niet over wilskracht. Zo van ‘als ik wil dat ‘t er komt, nou dan zal ‘t er komen ook’. Nee, dit gaat over iets anders. Je kunt namelijk ook iets laten ontstaan, omdat het kán. Blik heeft daar ervaring mee.

“Blik mee! Dan ga je het voelen, beleven en anders doen. We gaan via ‘creatief’!”

Hanneke 2022

Oh ja, vertel eens

Zo is het met Blik ook gegaan. Ik heb nooit bewust gekozen voor het ondernemerschap of voor een eigen bedrijf. De basis van Blik is dat ik geloof in de kracht van visueel om je verhaal te vertellen. En dan echt ieder verhaal! Dat is precies wat Blik haar klanten geeft. Blik maakt zichtbaar wie je bent, waar je voor staat, hoe het ècht is. En daar is behoefte aan, want zo is Blik in 20 jaar tijd gegroeid. Ik had daarvoor geen vooropgezet plan. Elke keer als ik een mogelijkheid zag en erin geloofde, dan was het er of gebeurde het. Blik is vanzelf gegaan, vanzelf ontstaan.

Misschien moet ik het ook niet te veel uitleggen. Want dat is precies wat het niet is ;-)

Uhm, bedoel je dan een andere gemoedstoestand?

Via de creatieve geest, kom je in een soort vrijheid.
Niet meer denken in wat er wel of niet kan, je gaat ervan uit dat àlles kan. Je laat het praktische even achterwege, dat bekijk je later wel weer. Vanuit deze vrijheid maak je ideeën zichtbaar, voelbaar, echt. Je spreekt uit wat er in je opkomt. En dan bepaal je jouw doel, maak je plannen en vervolgens creëer je het. En dat klopt.

Wij, bij Blik, zijn zo, wij doen het sowieso op deze manier. En jij kan met ons meedoen! Jouw bijdrage is hier juist nodig, want jij weet weer andere dingen dan wij. Je bent eigenlijk gewoon jezelf, je doet je werk. Je hoeft alleen maar aan te haken.

Echt…?!

Ja. Als je iets wilt creëren, iets naar boven wilt halen, iets wilt laten ontstaan; dan kan dat!
Het is geen kwestie van bedenken, maar een kwestie van weten. Je hoeft er niet meer over na te denken, want je weet gewoon dat het klopt, dat voel je. Als je weet waar je voor staat (waar je in gelooft), weet je ook hoe je jouw organisatie inricht. Hoe je met elkaar omgaat en communiceert met de buitenwereld. Hoe jouw diensten of producten eruitzien. Of waar je heen wilt groeien. Om maar eens wat te noemen ;-)

Stap in met jouw team. We stellen elkaar de vraag; waar geloven we in? Wat heeft voor ons waarde? Je zult dan ervaren hoeveel helderheid en richting er al is. Dat is ‘t!

Hmm, hoe zie ik dat voor me?

Blik stelt de vragen: waar geloof je in? Wat is waar voor jou? Dat levert helderheid.
Blik vindt dat alles kan. Je hebt doelen, die kun je waarmaken. Dat kan. Dat noem ik creëren.
Vanuit een design, bieden we je een proces waardoor je weer in verbinding komt met de organisatie. Met waar het leeft en waar je ‘ja’ tegen zegt met elkaar. Het proces maakt dit voelbaar en zichtbaar.

Waar je ‘ja’ tegen zei, toen je er ging werken (je medewerker)
Waar je ‘ja’ tegen zei, toen je het kocht (je klant)

Tsja, kan ik dat wel?

Het vraagt van je dat jij oude ideeën durft los te laten, bijvoorbeeld dat je niet zomaar kan zijn wie je bent of dat ergens in geloven alleen onvoldoende is. Laat ook oude patronen los over hoe je je organiseert of iets optuigt. Dan ontstaat er ruimte voor iets nieuws, iets anders. En jij bepaalt welke stap jij zet.

Denk vooral aan iets simpels als jouw manier van plannen, verantwoording afleggen, budgeteren. Het gaat over vertrouwen in jezelf en de mensen met wie je werkt. Zet kleine stappen, ervaar wat er gebeurt en zet dan de volgende stap. Laat je niet afleiden door ‘gedoe’. Heb het vermogen om je steeds weer te concentreren op ‘wat willen we nou eigenlijk’.

…en weet je ooit wanneer je er bent?

Er zijn altijd meer mogelijkheden en lagen. Die had je niet kunnen zien als we dit proces niet hadden ingezet. Hierdoor ontstaat het vermogen om jezelf opnieuw uit te vinden. Vanuit het onbekende steeds meer naar de essentie. En op een gegeven moment ben je er!
Deze manier van laten ontstaan kent het achterom-kijk-principe; heee, we zijn er! In plaats van zwetend naar de finish.

Het is leuk om mee te doen. Ergens in te geloven. In iets wat waarde heeft of wat waar is.
Het is de believe-kant. Jouw opdrachtgevers, potentiële werknemers, medewerkers- komen af op de verwondering. Ze raken verwonderd.