Cijfers zijn grijs
Wil iemand ze kunnen lezen, kunnen voelen, dan moeten wij ontwerpers je data kleur geven. Want met acht tabbladen aan Excel-sheets op je beeldscherm voel je het al haarfijn aan… Cijfers alleen komen niet binnen.
We moeten dus op zoek naar de rode draad die door de tabellen en grafieken loopt. Het verhaal achter de cijfers.
Alles uit elkaar trekken: wat gebeurt waar, wanneer, door wie en waarom? Om het daarna weer bij elkaar te brengen. Tastbaar te maken voor de mensen die ertoe doen – je doelgroep, klanten, partners, medewerkers, het grote publiek – en die vaak niet in de inhoud zitten.
Kijk eens, dit ene bedrijf – van de tuinbroekjes, weet je wel? – heeft dit allemaal gedaan.
Beeld = verhaal
Weten we wát we moeten visualiseren? Dan pas gaan we op zoek naar de vorm: hóe gaan we dat doen? Soms geven we het een richting; van A naar B. Soms vertellen we het vanuit aantallen, percentages, momenten, locaties, hoofdpersonen. Soms gaat het juist over verhoudingen.
En soms allemaal tegelijk.
Is ie af, dan ís de infographic het verhaal achter de cijfers. Hij neemt jou als kijker mee aan de hand, van begin tot eind. Het is een landschap, een tijdslijn, een kaart, een ultieme flowchart.... In één.
Je leest ‘m – net als een pagina uit een goed boek – van linksboven naar rechtsonder. Vaak heeft hij verschillende lagen. En zonder uitzondering is er een moraal van het verhaal.
Hulde aan de infographic! En aan tuinbroekjes.