Geel is het nieuwe goud

Artikel

Geel is het nieuwe goud

Alles over de zeggingskracht van kleur

Rood. Blauw. Geel. Alles tussen #00000 en #FFFFF. Je kunt er niet niét door geraakt worden. Zie jij kleur, dan doet het gelijk iets met je. Of je nu wilt of niet. Magisch? Nou en of. Maar ook hartstikke praktisch. Je kunt dus wel raden wat ons favoriete middel is om jouw verhaal te ondersteunen. Kiezen wij de juiste kleur, dan heb jij het belangrijkste in één klap verteld. Hoe? Zo.

Waar ben jij allergisch voor?

Liefde, woede, kracht… Ha, rood dus. Blauw? Rust. Groen? Natuurlijk, duurzaam. Schuift iemand een kleur onder je neus, dan reageer je primair. Je hebt gelijk een associatie klaar, vaak zelfs een emotie. Dus er is één vraag die wij altijd stellen aan elke nieuwe opdrachtgever:

Van welke kleur gaan je mondhoeken 2 cm omlaag en je neusvleugels in de spreidstand? Welke kleur vind je nou echt afgrijselijk of simpelweg net niks? Weten willen we het.

Want hoe slim wij ook hebben bedacht dat jouw nieuwe website groen moet: vind jij het niks, dan wordt het niks. Dan wordt het nooit van jou, hoe sterk de vorm ook is. Zó krachtig is kleur.

Blik in de snoepwinkel

Elke kleur heeft een eigen label, legt een linkje in ons hoofd. Dan is dus duidelijk: de kleur die we kiezen voor jouw ontwerp moet een-op-een kloppen met jouw organisatie. Wat wil je laten zien?

Wat moet je publiek voelen? Dat moet er allemaal in zitten.

Hiér – bij het idee alleen al krijgen we glanzende oogjes – slaan wij onze kleurenbijbel open.

Actieve kleuren, rijke kleuren, progressieve kleuren, natuurlijke kleuren, volle kleuren, zachte kleuren… We hebben opties, onnoemelijk veel. Maar een speld in een hooiberg? Nee hoor. Dankzij jou hebben we de metaaldetector al te pakken: jouw ‘waarom’ en je communicatieplan wijzen ons de weg.

Kleur toont karakter

Ben je warm of koel? Speels of wijs? Opvallend of bescheiden? Of je er nu erg in hebt of niet: jij claimt jouw kleur. En vice versa.

Ga maar na: zeg je feloranje, dan zeg je ING. Hardroze? T-Mobile. De Belastingdienst ís grijsblauw. (Even tussen ons: verschrikkelijk saai natuurlijk, dat eeuwige blauw, maar bovenal verschrikkelijk stoer. Dik 100 jaar was ie de schrik van elke brievenbus, De Envelop. Wie doet ze dat na?)

Met kleur maak je een statement. Prikkel je die ander, verleid je hem. En ja, er mag gespeeld worden.
Wat denk je van Indonesisch restaurant Blauw, hier om de hoek? Je raadt het al: alles is hier… Rood! Rood logo, rood interieur, rood alles.
Briljant.

De vorm is de baas

Toegegeven: jij doet het niet alleen. Ontwerpen wij voor je, dan bepaalt de vorm op zijn beurt namelijk de perfecte kleur, het ideale palet. En dat geldt voor elk ontwerpelement: een vlak, een lijn,een bol…

Wij geloven niet in één ware liefde

Rolt daar dus altijd maar één kleur uit? Zeker niet. Sommige ontwerpen doen het prima in een ander jasje. Waarom zou die draaimolen per se paars moeten zijn? Zie jij ‘m liever in een andere kleur, dan hebben we nog vijf triljoen mogelijkheden.

Kill your darlings, Blik.

Maar een zon, ja. Een zon is niet cyaan, niet koraalrood. Die is gewoon ontzettend geel. Kortom, soms staat of valt een ontwerp bij die ene kleur. Die is zó onderdeel van het verhaal, dat het zonder niet meer verteld kan worden. Weg statement.

Wie durft te kiezen, wordt gezien

Wij vinden: dé kleur draagt jouw ontwerp in zijn eentje. Hij heeft geen opsmuk, geen versterking nodig om jouw verhaal over te brengen.

Maar een wet, zover willen we niet gaan. Soms werkt het juist wél: een focuskleur die het werk doet plus een ondersteunende kleur voor extra glans. Pakt dieprood zijn moment, dan zorgt lichtblauw voor de balans. Krachtig paars met een vleugje warm oranje? Niet verkeerd.

En toch… Er kan er maar één de winnaar zijn.

Door welke kleur wij zijn geclaimd en gekozen? Dan vertellen we je vast niets nieuws. Geel is Blik en Blik is geel. Fris, alert en helder, maar dan wel met zo’n fijn randje. Voor ons is het nog steeds het enige echte goud. En het wordt dé kleur van 2016, wist je dat?

Dat zeggen we…
Geel rules.

“Met kleur maak je een statement. Prikkel je die ander, verleid je hem. En ja, er mag gespeeld worden.”

Laurelien 2022