He schoonheid

Artikel

Hé schoonheid. Ken ik jou niet ergens van?

Van een plaatje naar een herkenbaar verhaal

“Wat is schoonheid? Ja, doei. Daar brand ik mijn vingers niet aan hoor.” Mijn eerste reactie op een vraag die we onszelf zo nodig moesten stellen. Gewoon, tussen de bruine boterhammen en smeerpaté met tuinkruiden. Lekker luchtig, zo’n lunch aan de Twijnstraat 30B. “Kleiner dan: wat is schoonheid volgens Blik?” Oké, waarom niet. Ik doe een poging.

Schoonheid is precies dát

Precies dat wat het moet zijn, precies dat wat het moet doen. De juiste vertaling van het Grote Idee naar jouw Publiek. Iets dat perfect verwoordt wat jij, de Afzender, écht wilt zeggen. In het onderliggende, die niet te duiden tweede laag van zo’n beeld, daar zit de schoonheid. Het is de verborgen boodschap. En het mooiste is: die begrijpen we allemaal. Zonder woorden, geen uitleg nodig. Want een ontwerp dat helemaal klopt - van idee tot vorm tot effect - dat raakt. Schoonheid is herkenbaar. Het vindt ergens weerklank in je hoofd. Het maakt van dat ene plaatje een verhaal.


Mooi vak, dat ontwerpen

Goed, schoonheid vertelt dus een verhaal. Niet zomaar eentje, jouw verhaal. Maar hoe zet je dat in elkaar? En waar begin je in vredesnaam? Blik vindt: een ontwerper moet niet alleen in staat zijn om het schone te zien. Hij moet het ook láten zien. Het meest eigen, de ware aard van een merk, dat moet ie eruit pikken en er in zijn ontwerp - hoppa! - een spotje op richten. Maak daar een bouwlamp van, wil je? En dan nog iets. Wat hij ook moet beheersen: de kunst van zien wanneer het klopt. Dit is het. Afblijven. Nu.


Beeld, je bent onze held

Waarom denk je dat wij zo graag in beelden praten? 24/7 denken in plaatjes? Een sterk beeld is eerlijk en ondubbelzinnig. Zo klaar als een klontje. Daarom grijp ik naar een kladblok om iets te verhelderen. Maak ik een krabbel om iets te dubbelchecken: “Zo dus?” Een sterk beeld - een ontwerp met dat felbegeerde extra laagje, die kern van dit-is-het-helemaal - kan betekenis geven én sturen. Stuur je goed, dan ontstaat er iets. Een reactie, een emotie, wie weet, een verandering. Met een beetje geluk wordt het zelfs deel van een groter verhaal. Alles wat hij van je ziet, neemt je kijker mee in dat verhaal. Alles wat je niet laat zien trouwens ook. Dus neutraal ontwerpen? Zonder teveel weg te geven? Vergeet het maar. Je zegt, meldt of zendt altijd iets. Dan kan het maar beter precies dát zijn wat je jouw publiek wilt vertellen. Toch, schoonheid?

“Het meest eigen, de ware aard van een merk. Dat moet de ontwerper eruit pikken en er - hoppa! - een spotje op richten. Maak daar een bouwlamp van, wil je?”

Laurelien 2022