Artikel
Wij zijn ontwerpers
Jawel, en dat is meer dan je misschien denkt
Onze opdrachtgevers zeggen vaak: 'Hee, jullie zijn veel méér dan een ontwerpbureau.' Bij 'vormgeving' denken veel mensen aan lettertypes, illustraties, kleuren en vormen en hoe de ontwerper daar iets moois van maakt. Maar goede ontwerpers doen meer.
Het is de kracht van de ontwerper om uit te drukken wat anderen in hun hoofd hebben, om vorm te geven aan wat anderen in woorden omschrijven. Een moeilijk verhaal kun je met beeld helder maken. Abstracte termen en Grote Woorden kun je met beeld concreet maken en dichtbij brengen. Vormgeving is geen doel, maar altijd een middel om iets te communiceren.
Daarom beginnen we elke opdracht met een goed gesprek. Wie ben je, wat wil je zeggen en aan wie? Dat werkt altijd verhelderend voor ons, maar vaak genoeg ook voor onze opdrachtgevers. 'Wat bedoel ik in mijn briefing eigenlijk met "klantgericht" of "fris en eigentijds"?'
Vaak genoeg leveren onze vragen verrassende nieuwe inzichten op. 'Hee, we hebben een website bedacht met een compleet overzicht van al onze producten, maar daarmee vinden bezoekers niet makkelijk waar ze naar op zoek zijn. Daar moeten we ze bij helpen!' Of, erger nog: toen we een simpele infographic zouden maken voor een webwinkel, bleken in het bestelproces allerlei kinken in de kabel te zitten. Als het systeem zo live was gegaan, dan had dat heel veel extra werk betekend voor de helpdesk. Een goede vormgever stopt dan niet, maar vraagt door, benoemt en helpt met oplossen. Een goede vormgever maakt ook complexe zaken – letterlijk – inzichtelijk, voor zichzelf en vervolgens voor anderen.
Of je als ontwerper nu werkt voor een zorgverzekeraar, bakkerij, overheidsdienst of sportschool, bij de meeste projecten weet je van tevoren niet veel, soms bijna niets, over het onderwerp. Maar als je niet voldoende vertrouwd bent met de inhoud, kun je ook als goede vormgever niet veel. Als de ontwerper zelf niet helder heeft wat hij aan het vormgeven is, hoe ziet zijn ontwerp er dan uit?
We nemen dus niet voor niets genoeg tijd voor deze eerste stap in het ontwerpproces. Als we een goed beeld hebben van de eigenlijke vraag, als we weten wat het verhaal is, wat we willen vertellen, dan is de volgende stap - naar een passende vormgeving - veel sneller gemaakt.
Maar dat is weer een volgend verhaal.